מיסוי רווחים לא מחולקים – (לא) נעים להכיר
ביום 31.12.2024 עברה בכנסת בקריאה שניה ושלישית הצעת החוק בענין מיסוי רווחים לא מחולקים.
תיקון החקיקה עוסק במיסוי חברות מעטים (= מרבית החברות במשק הישראלי), וכולל הן תיקונים לסעיפי חוק קיימים, והן חקיקת סעיפים חדשים, אשר צפויים להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים באופן משמעותי. כמו כן, נקבעו מס' הוראות שעה משמעותיות אשר יוצרות הדרגתיות מסויימת עד להחלת החוק באופן מלא. מדובר בהוראות חוק מורכבות מאוד המצריכות למידה והבנה מעמיקה לשם יישומן כנדרש, והפעלת שיקול דעת מקצועי פרטני לשימוש אפקטיבי בסעיפי חוק שונים, לטובת הנישומים.
לפניכם סקירה ראשונית "על קצה המזלג" על ההיבטים בהם עוסק תיקון החקיקה, כפתיח לסדרת מבזקים שתכלול מידע מפורט ומורחב יותר לגבי כל אחד מהסעיפים הרלוונטיים.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
סעיף 62א לפקודה – מיסוי בעל שליטה בחברת מעטים
סעיף 62א(א) – "חברת ארנק" – תיקון לסעיף הקיים
הסעיף, בנוסחו הישן, קבע כי במקרים מסויימים יראו את הכנסתה של חברת מעטים כהכנסה מיגיעה אישית של בעל מניות מהותי בחברה. ככלל, מדובר במקרים שבהם בעל המניות נותן שירותים ללקוח עיקרי, באמצעות החברה, כאשר בפן המהותי, מדובר במתן שירותים הדומה יותר לעובד שכיר, וכן שירותי ניהול כנושא משרה.
במסגרת תיקון החקיקה תוקנו הוראות סעיף 62א(א) הקיים, ותחולתו הורחבה כך שחברות רבות יותר יכנסו לתחולת הסעיף.
סעיף 62א(א1) – הכנסה חייבת של חברת מעטים מפעילות עתירת יגיעה אישית
הסעיף נועד למנוע מצב שבו פעילות של יגיעה אישית מתבצעת באמצעות חברה, תוך ניצול מנגנון המיסוי הדו-שלבי לדחיית חלק מתשלומי המיסים, בהשוואה להפקת ההכנסות בידי יחיד. הסעיף עוסק בחברות מעטים ששיעור הרווחיות שלהן עולה על 25%, ולמעשה לוכד בעיקר חברות העוסקות במתן שירותים, ששיעור הרווחיות שלהן גבוה.
כמו כן, הסעיף כולל הוראות אנטי-תכנוניות שנועדו למנוע הסטת הכנסות לחברות קשורות, במטרה להקטין את שיעור הרווחיות של חברת המעטים אל מתחת ל-25%.
מנגנון המיסוי
הכנסה חייבת של חברת מעטים מפעילות עתירת יגיעה אישית (כהגדרתה בסעיף), בשיעור העולה על 25% ממחזור ההכנסות של החברה יחשבו כהכנסה חייבת מיגיעה אישית לפי סעיף 2(1), של יחיד שהוא "בעל מניות פעיל בה" כהגדרתו בסעיף, בהתאם לחלקו ברווחי החברה (הנוסחה המלאה כוללת רכיבים ואלמנטים נוספים)
סעיפים 62א(א2) ו-(א3) – ייחוס הכנסה של חברת מעטים, שמקורה בשותפות או בדיבידנד שחולק לה, לבעל שליטה
הסעיף קובע מנגנון לייחוס הכנסה בשיעור של 55% מהכנסה חייבת של שותפות המיוחסת לחברת מעטים, או מדיבידנד שחולק לה, לבעל שליטה בחברת המעטים, בהתקיים התנאים הבאים:
- חברת המעטים מחזיקה בשותפות / בחברהבשיעור של פחות מ-10%
- הכנסת השותפות או החברה, כולה או חלקה, נובעת מיגיעתו האישית של בעל השליטה
מנגנון המיסוי
* מההכנסה שמקורה בשותפות, המיוחסת לבעל השליטה לפי סעיף זה, תופחת הכנסה של בעל השליטה לפי סעיפים 2(1) או 2(2), ששולמה לו על ידי חברת המעטים. ההכנסה תחוייב במס בידי בעל השליטה כאמור, כהכנסה מ-2(1)
* הכנסה שמקורה בדיבידנד שחולק לחברת המעטים, ומיוחסת לבעל השליטה, תחוייב במס בידי בעל השליטה כהכנסה מדיבידנד
תחולה
הסעיף בנוסחו החדש יחול לגבי הכנסות שהפיקה חברת המעטים מיום 1.1.25 ואילך.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
רווחים לא מחולקים שרואים אותם כמחולקים
תיקון סעיף 77 לפקודה
סעיף 77 בנוסחו ערב התיקון, מסמיך את את המנהל להורות לחברת מעטים על חלוקה כפויה של דיבידנד, בתנאים מסויימים. בלשון הסעיף – "דיבידנד להלכה".
לשם הפעלת הסעיף לגבי חברה העונה לתנאים, נדרש המנהל להתייעץ עם הוועדה שהוסמכה לכך בהתאם להוראות סעיף 81 לפקודה, וכן לתת לחברה הזדמנות סבירה להשמיע את טענותיה.
במסגרת תיקון החקיקה הוכנסו מס' שינויים בחוק הקיים:
* סכום הרווחים הנצברים אשר מאפשר את הפעלת הסעיף הועלה מ-5 מיליון ל-10 מיליון ₪
* תוקנה הגדרת רווחים נצברים כך שמסכום ההכנסה החייבת של החברה יופחתו הפסדים שטרם קוזזו, ומנגד – ייוחסו לחברה רווחי תאגיד שקוף שהיא מחזיקה בו
* יתרת המינימום של רווחים נצברים לאחר חלוקת הדיבידנד להלכה הועלתה מ-3 מיליון ל-6 מיליון ₪.
יצויין שמדובר בסעיף חקיקה שמיושם ע"י רשות המיסים בלבד. חברה שלכאורה עומדת בתנאי הסעיף לא נדרשת לבצע חלוקה מיוזמתה, אלא רק במידה והמנהל דרש את החלוקה.
סימן ג' לפרק החמישי – תוספת למס על רווחי חברת מעטים שלא חולקו
הסעיף קובע מנגנון להטלת תוספת למס בשיעור של 2% על רווחים עודפים של חברת מעטים שלא חולקו. תכלית הסעיף היא למנוע צבירת רווחים בחברות מעטים, כאשר הצבירה אינה משרתת תכלית עסקית, וקובע מנגנון לחישוב הרווחים העודפים החייבים במס.
הסעיף לא יחול לגבי רווחים שהופקו מהמקורות שלהלן:
א. רווחים שמקורם בהכנסה מוטבת, הכנסה מועדפת, הכנסה טכנולוגית או הכנסה של מפעל מאושר, כהגדרתם בחוק עידוד
ב. רווחים ממכירת מפעל תעשייתי כהגדרתה בסעיף 18א לחוק עידוד
ג. רווחי קבלן בונה הממוסים בהתאם להוראות סעיף 8א(ג)
ד. רווחים שמקורם בפעילות של מוסד כספי
תוספת המס לא תשולם בכל שנת מס שבה:
- נוצר בחברה הפסד לצרכי מס (פירותי או הוני) בסכום העולה על 10% מסכום הרווחים הנצברים בתום שנת המס הקודמת
- החברה חלקה דיבידנדים ששולם מס בשל חלוקתם, בסכום העולה על 50% מהרווחים העודפים בתום שנת המס הקודמת
- החברה חלקה דיבידנדים ששולם מס בשל חלוקתם, בשיעור של 6% או יותר מהרווחים הנצברים בתום שנת המס הקודמת.
כהוראת שעה נקבע כי לגבי שנת 2025, שיעור החלוקה הנדרש יעמוד על 5% מסכום הרווחים הנצברים לתום שנת המס 2024 (במקום 6%), ובלבד שהמס בגין חלוקה זו ישולם עד ליום 31.12.2025
"מגן עודפים"
במסגרת הסעיף נקבעו מס' חלופות לחישוב מגן עודפים = סכומים שלגביהם לא תשולם תוספת מס.
הוראות שעה
לצורך יישום מדורג של הוראות הסעיף, נקבעו מס' הוראות שעה הקובעות הקלות לגבי חברות שיחלקו דיבידנדים בשיעורים מסויימים, בין השנים 2025-2030.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
הוראת שעה – אי תחולת הוראות סעיף 93 בפירוק מלא / חלקי
של חברת מעטים
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
לסיכום –
תיקון החקיקה טומן בחובו השלכות מס משמעותיות אשר עשויות לחול על חברות רבות במשק. לצד זאת, ניתנו הוראות שעה שונות אשר עשויות להקל במידת מה על הנישומים, וחלקן אף מהוות הזדמנות של ממש.
אנו נערכים למתן מענה מקצועי וגיבוש המלצות פרטניות ללקוחותינו, כהערכות ליישום הוראות החוק החדשות, ולשם ניצול מיטבי של הוראות השעה השונות.